maandag 20 juli 2015

Uitgebreid verslag van de speciale avond rondom de film 'De reünie' bij JT bioscoop Hoorn op 19 juli.

Na een burn-out keert de 35-jarige Sabine Kroese terug op haar werk. Al bij aanvang blijkt dat ze daar niet langer op haar plaats is. Ze heeft er geen vrienden meer en haar chef behandelt haar allesbehalve correct. Er is echter één lichtpuntje: de ontmoeting met de knappe Olaf van Oirschot, een man die ze zich herinnert van haar tienerjaren. Ze zaten samen op school en hij was één van de vrienden van Sabines broer Robin. Sneller dan ze zelf wil toegeven, begint ze iets voor hem te voelen. Gevoelens waar hij gretig op ingaat. Sabine probeert haar leven weer op te pakken, maar een aankondiging van een middelbare schoolreünie zet haar leven plotseling op zijn kop. Het rakelt een belangrijke gebeurtenis uit haar jeugd op: de verdwijning van haar hartsvriendin Isabelle. 

Op de avond van 19 juli j.l. gingen mijn vriendin Lucy en ik op weg naar bioscoop JT in Hoorn.
Nu is een avond naar de film altijd gezellig, maar dit was wel een heel bijzondere avond: de speelfilm 'De reünie' bekijken en daarna een ontmoeting met auteur Simone van der Vlugt, die zou komen vertellen over het tot stand komen van de verfilming van haar succesvolle boek.
We waren enorm nieuwsgierig hoe deze avond zou verlopen, en natuurlijk benieuwd naar de film.

Zodra je deze prachtige, nieuwe bioscoop binnenkomt ben je gelijk echt een avondje uit! De gehele entourage ademt een luxe sfeer uit en de open verbinding naar diverse zitjes, barretjes, coffeebar en restaurant is een geniale zet. Het nodigt uit om wat eerder te arriveren zodat je nog eventjes gezellig plaats kunt nemen op de enorme banken of knusse stoeltjes. uiteraard hebben wij dat dan ook gedaan.
Maar pas nadat ik eerst het boek 'De reünie' van Simone van der Vlugt had gekocht natuurlijk!

In de foyer was een apart gedeelte ingericht waar je de boeken kon kopen. Later zou Van der Vlugt ze daar ook signeren en mocht men samen met de sympathieke auteur op de foto. Marijke Rijfkogel van Boekhandel Stumpel in Hoorn had er voor gezorgd dat er flink wat boeken aanwezig waren. Goede samenwerking!


En toen was het tijd voor de film! Ik heb jaren geleden het boek gelezen dus ik wist niet meer precies hoe het afliep. En dat was eigenlijk erg leuk; het zorgde voor wederom een hele belevenis. Ik vond het een geweldige film, en ook de cast was heel goed gekozen. Ik had Thekla Reuten niet eerder zien acteren, maar ik vond haar bijzonder goed in de rol van Sabine Kroese. En Daan Schuurmans als Olaf van Oirschot...die man is werkelijk geniaal!Hij speelde zijn rol zo goed dat ik een steeds grotere hekel aan hem kreeg, echt heel knap. Maar ook de jonge acteurs die het verleden van Sabine gestalte gaven waren bijzonder getalenteerd. Ik kan alleen maar zeggen: ga hem zien, deze film. Echte aanrader!


Na afloop van de film kwam Simone van der Vlugt onder luid applaus de zaal inlopen. Ze nam uitgebreid de tijd om alle vragen te beantwoorden. Op de vraag wat de auteur ertoe heeft aangezet 'De reünie' te schrijven reageerde zij heel open. "'De reünie' is half autobiografisch. Tijdens mijn middelbare schooltijd werd ik zelf het slachtoffer van pesterijen. Toen dat tijdens mijn eerste baantje ook weer gebeurde wist ik dat ik iets heel erg moest gaan veranderen. Tijdens het schrijven van 'De reünie' kon ik putten uit eigen ervaringen." Op de vraag of het filmscript erg afwijkt van het originele boek, liet de auteur weten dat er inderdaad dingen gewijzigd zijn. Enerzijds om een en ander beter en mooier in beeld te brengen, anderzijds omdat het nu eenmaal een film betreft en dat vaak vraagt om andere scenes dan die beschreven in het boek.


Dat dat allemaal even wennen is, zo'n verfilming, ontdekte Van der Vlugt al snel. Toen zij het script van de filmmakers ontving ging zij gretig met haar rode pen aan de slag en streepte alles aan wat volgens haar niet klopte, niet wetende dat dat niet echt de bedoeling was. Ze kreeg daarmee de lachers op haar hand, maar het toont wel aan hoe gedreven de succesvolle schrijfster is. Alles moet kloppen, elk detail moet ergens naar toe gaan, niets moet als los eindje blijven 'hangen'. Als er een gebeurtenis herschreven wordt, dan kun je op je tien vingers natellen dat dat ergens in het verhaal terugkomt..en dan moet het wel kloppen. Maar al met al is het natuurlijk ook heel bijzonder om er getuige van te zijn hoe jouw eigen boek tot leven komt op een groot filmdoek.

Ik vroeg haar in hoeverre zij de cast heeft mogen kiezen. "Ik heb ooit eens gezegd dat, mocht er ooit een verfilming komen, ik het geweldig zou vinden als Thekla Reuten de rol van Sabine zou spelen. Dit kwam Thekla uiteindelijk ter ore en zij is daarop al mijn boeken gaan lezen! Daarna belde ze mij op en zei dat ze niet alleen de hoofdrol in 'De reünie' wilde spelen, maar in al mijn boeken! Zo goed waren ze haar bevallen," aldus de auteur. Uiteindelijk is het inderdaad 'De reünie' geworden. Maar Van der Vlugt liet zich ontvallen dat er een grote kans bestaat dat ook 'Het laatste offer' verfilmd gaat worden. Goed nieuws dus voor de liefhebbers van haar boeken.



Voor mij persoonlijk kreeg de avond nog een grappige wending... Nietsvermoedend vroeg ik Simone van der Vlugt in hoeverre Social Media belangrijk voor haar was. Ik zei dat ik zelf een boekenblog had en dat Social Media daarbij enorm belangrijk is. Waarop ze ineens zei: 'Oh, maar dan ben jij Sandra?" Van verbazing kon ik even mijn tekst niet meer vinden, en degenen die mij kennen weten dat het zelden voorkomt dat ik stil val. Het gebeurt je ook niet elke avond dat een van je favoriete auteurs zomaar weet wie je bent terwijl je haar nog nooit ontmoet hebt in het 'eggie'. Maar stiekem helemaal geweldig natuurlijk! En meteen een overduidelijk antwoord op mijn vraag...


Daarna was er gelegenheid om je boek te laten signeren. Ik raakte in gesprek met de meneer en mevrouw die naast ons hadden gezeten. Zij vonden het enorm leuk om te horen over mijn boekenblog en wat ik daar zoal op schreef. Geweldig om zulke enthousiaste mede-boekenfans te spreken. Ik heb nog wat leuke foto's van hen gemaakt terwijl zij met Simone van der Vlugt staan te praten, maar uiteraard ben ik door al het geklets vergeten om hun email-adres te vragen. Ik hoop dat zij dit verslag lezen en zo toch de leuke foto's kunnen zien. Wat een super-geslaagde avond!



Bekijk hier meerdere foto's van deze bijzondere avond!

1 opmerking: